Americká organizácia IIHS sa venovala používaniu pásov na zadných sedadlách a svojimi závermi jednoznačne vyvracia úvahy o ich zbytočnosti.

Najnovšie automobily disponujú rôznymi prostriedkami na ochranu posádky. Základom je však stále bezpečnostný pás, ktorého používanie je už samozrejmosťou pre väčšinu vodičov. Na zadných sedadlách sa však ľudia málokedy pripútajú. Je to vôbec nutné?

Pre väčšinu motoristov je používanie pásov automatická činnosť. Sadnú, pripútajú sa a vyrazia na cesty. Nájdu sa však stále ľudia, ktorí pásy odmietajú.

Cestný zákon jasne určuje, že všetky osoby na miestach vybavených bezpečnostnými pásmi ich musia použiť. Výnimku tvoria napr. vodiči silových zložiek, inštruktori autoškoly, taxikári v obci či ľudia, ktorí sa nemôžu pripútať zo zdravotných dôvodov.

Povedzme si niektoré dôvody, prečo si treba zapínať bezpečnostný pás:

  1. Ak pás nepoužijete a neprekáža vám nepríjemné pípanie vo väčšine moderných áut, presvedčte sa, že máte v peňaženke 50 EUR navyše. Toľko totiž zaplatíte, ak vás bez pásu prichytia policajti.
  2. Ak by ste šli rýchlosťou 48 km/h, táto by v prípade nárazu postačovala na to, aby ste boli vymrštený do sedadla vodiča pred vami tak, že by ste zatlačili vodiča na vystreľujúci airbag, volant a palubnú dosku. Airbag by si nesplnil svoju úlohu a niekoľkonásobne by sa zvýšilo riziko úmrtia šoféra.
  3. Ochrániť seba pred ťažkými zraneniami až smrťou.
  4. Pri zraneniach, ktoré spôsobilo nepoužitie bezpečnostných pásov, poisťovne krátia odškodnenie.

Dnes už niektoré modely áut zvukovo upozorňujú na nepripútaných pasažierov vzadu. Onedlho by sa mohol tento bezpečnostný systém rozšíriť o zaujímavú novinku. Ide o nafukovací typ pásu, ktorý ako prvý začal vyrábať Ford. Pás s integrovaným airbagom je nielen podstatne bezpečnejší ako klasický model, ale aj pohodlnejší. Nafukovací pás je vhodný nielen pre dospelých, ale aj pre deti, keďže systém je kompatibilný s detskými sedačkami rôznych veľkostí.

Záverom teda možno konštatovať, že bezpečnostné pásy na zadných sedadlách sú nemenej dôležité ako tie na predných.

 

Ďalšie články:

Pracovný úraz

Poisťovňa nevyplatila 100 % zo životnej poistky